torsdag 4. november 2010

Sjal heklet av blomsterruter

Til Odny, Elisabeth og Tonje, hvis dere skulle glemme oppskriften (igjen), og til alle andre som har lyst til å lage et lignende sjal :)




Man hekler én og én rute og syr sammen til slutt. Egentlig veldig koselig å sitte med sånne små ruter, man føler man blir ferdig med noe hver gang man er ferdig med en rute. Det tar derimot litt tid før man har et helt sjal, med mange andre småprosjekter innimellom brukte jeg et år eller to på dette.


Garn: drops alpakka/ inca alpakka
Heklenål nr 3
Jeg hekler ganske løst, hekler man strammere blir blomstene mer kompakte.

Én rute lages slik:

1. omg: 8 lm, 1kjm setter sammen til ring.

2. omg: 4 lm, *1st (festes gjennom ringen), 2 lm*, gjenta *...* totalt 7 ganger, avslutt med 1kjm i 2.lm fra begynnelsen av omg.  = 8 "staver" rundt ringen.

3. omg: 4 lm, 3dbst (festes i "hullet" mellom stavene fra forrige omg), 2lm, *4dbst , 2 lm*, gjenta *...* totalt 7 ganger og avslutt med 1kjm i 4.lm fra beg. av omg. = 8 halve kronblader / "firkanter".

4. omg: 4 lm, 3-m-dbst felling (festes i hver enkelt stav fra forrige omg.), *6 lm, 1st i "broen mellom kronbladene", 6 lm, 4-m-dbst felling*, gjenta *...* totalt 7 ganger, avslutt med 6 lm, 1st, 6lm, 1kjm i toppen av første kronblad = 8 hele kronblader og en sirkel rundt blomsten.

5. omg (firkanten rundt blomsten): fm fra toppen av 1. kronblad til midten av første lm-bue, *5lm, fm i neste lm-bue, 5lm, fm, 5lm, st, 10lm, st i neste lm-bue*, gjenta *...* totalt 4 ganger, avslutt med kjm i stedet for st.
Klipp av og fest tråden.

Sy sammen alle rutene i en trekant. På langsiden trengs halve firkanter, disse har jeg bare improvisert og husket faktisk ikke fra gang til gang hvordan jeg gjorde det. Kanskje jeg kommer med en god oppskrift etter hvert.
PS: Jeg kom tilfeldigvis over en oppskrift på akkruat samme sjal, her er også oppskriften på de halve rutene.