onsdag 15. desember 2010

Sokkehæl

Det store trikset med å strikke sokker er hvordan man skal strikke hælen. Det er faktisk ikke noe fasitsvar på dette, det finnes veldig mange ulike typer hæler, du kan se en del ulike her, men det finnes enda flere.

Jeg har strikker to ulike hæler, firkantet (square/dutch heel i linken over) og short row heel (dessverre ikke i linken over).

Den første jeg lærte var firkantet hæl.
Dette er en helt ok hæl, den har god plass og man kan strikke den så stor man vil. Det negative med denne er at den bruker mye garn og man må bruke mye tid på å felle og å hente opp igjen masker. Den tar rett og slett litt for mye tid til at jeg gidder å bruke den så mye.

Firkantet hæl

Short row heel synes jeg derfor er en mye bedre hæl, selvfølgelig kan jo dette varieres fra sokk til sokk, men dette er en hæl som tar kort tid og man trenger verken å felle eller plukke opp masker!
Du kan se en god oppskrift med bilder her. Dessverre er den på engelsk, kanskje jeg kommer med en norsk en etter hvert.

Short row heel

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar