torsdag 10. februar 2011

Heklet lue med skjerm


Tonje ønsket seg en lue, og etter et kjapt søk på garnstudio fant jeg denne. Etter første forsøk fant jeg ut at denne oppskriften var litt i minste laget (den var for liten til meg rundt hodekanten samtidig som den ikke noen særlig "posete" fasong - Tonje har i tillegg større hode enn meg). Så jeg måtte gjøre litt forandringer:

 
1.- 8. omg. hekles som i oppskriften.

9. omg: * 1 halvst i hver av de 7 første m, 2 halvst i neste m *, gjenta fra *-* = 72 halvst

10. omg:
* 1 halvst i hver av de 8 første m, 2 halvst i neste m *, gjenta fra *-* = 80 halvst

11.-15. omg (merk: 1 omg mer enn i oppskriften): 1 halvst i hver m = 80 halvst.

16. omg: * hekle 8 halvst, deretter hekles den 9. og 10. halvst sammen (se forkl under felling av heklem) *, gjenta fra *-* = 72 halvst.
17. omg:  * hekle 7 halvst, deretter hekles den 8. og 9. halvst sammen (se forkl under felling av heklem) *, gjenta fra *-* = 64 halvst.

18. og 19. omg hekles som 13. og 14. omg i oppskriften =  48 halvst.

20.-22.omg: 1 fm i hver m = 40 fm.


Resten hekles som i oppskriften.

Jeg har forøvrig brukt eskimo-garn som i oppskriften i samme farge og heklenål 8.

Min gode mor ønsket syntes plutselig denne lua var så fin og ønsket seg en lik en. Den har jeg laget bittelitt mindre igjen (bare tre omg uten øking, samt én runde mindre med øking) og har brukt et garn som heter Easy som ligner veldig på eskimo men som jeg syntes var litt mykere, ellers er det helt likt.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar