søndag 20. mars 2011

Blomstersjal i puno


Veldig enkelt sjal heklet i et nydelig og mykt garn. Puno består hovedsakelig av mohair ull og alpakka, mykt og varmt!
Designet er eget. Jeg ønsket å lage er blomstersjal til Tone som lignet et hun hadde fra før, og ble også inspirert av en oppskrift på Garnstudio. Jeg ville at det skulle være en veldig enkel oppskrift som gikk rask å lage. Produktet ble over all forventning og det var nesten litt trist å gi det bort.

Oppskriften blir ca som følger:
Heklenål nr 6.
Tre nøster svart puno (den svarte er egentlig mørk koksgrå).
Ett nøste grå puno (den mørkeste grå).
Man hekler først én blomst, så hekler man alle de neste blomstene på underveis, så slipper man masse festing til slutt.


Blomst nr 1:
1. omg: 3lm, sett sammen til en ring m 1kjm.
2. omg: *6lm, fm om ringen*, gjenta *...* totalt 6 gang, fest m kjm i 1. lm (= 6 lmbuer (kronblader)).
3. omg: dra masken på nåla like lang som den første lmbuen, fest i toppen av buen med 1kjm, *6lm, fm i neste lmbue*, gjenta *...* til du er rundt blomsten, fest m kjm i første lm. (= en sirkel rundt blomsten). Klipp av tråden og dra den igjennom.

Blomst nr 2 hekles akkurat likt, men når du kommer til den siste lmbuen i 3. omg gjør du slik:
3lm, fm i en av lmbuene på blomst 1, 3lm, fest som på blomst 1.

Med blomst nr 3 gjør du det samme, men jo flere blomster du har heklet sammen, jo flere av lmbuene må du bruke til å feste den nye blomsten i de gamle.
Blomstene skal bygges oppover fra tuppen som en pyramide, da får du en likesidet trekant. Dessverre er en likesidet trekant litt vanskelig å bruke som sjal, derfor bestemte jeg meg for å lage en firkant i stedet.

Jeg har også puttet inn fire grupper med grå blomster. Da gjør du akkurat som med de svarte, men bytter farge etter 2. omg. De grå gruppene er plassert litt tilfeldig, men tanken var at de skulle være spredd utover.



Kanten på sjalet er inspirert av hekleboken "Around the corner", men jeg har justert den så den passet bedre til sjalet.
Først har jeg heklet med svart rundt hele, jeg tror jeg brukte ca 10 lm mellom hver blomst på de største avstandene og 6lm på de korte (fest i blomstens ytterste lmbue m fm). Da får du annenhver stor og liten lmbue rundt hele.
Deretter med grått: *6lm, fm i neste lille lmbue, 6lm, fm i den midterste lm på neste store lmbue, 6lm, fm i samme lm, 9lm, fm i samme lm, 6lm, fm i samme lm*, gjenta *...* rundt hele sjalet.
Hjørnene er litt tricky, jeg tok litt kortere lmbuer for å få en "dusk" akkurat i hjørnet.











Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar